LCNEC-ALPINE
A Single-arm Trial of Atezolizumab/Platinum/Etoposide for the Treatment of Advanced Large-cell Neuroendocrine Cancer of the Lung
Rekrutierend
NCT-Nummer:
NCT05470595
Studienbeginn:
Januar 2022
Letztes Update:
02.11.2023
Wirkstoff:
Atezolizumab
Indikation (Clinical Trials):
Carcinoma, Neuroendocrine, Lung Neoplasms
Geschlecht:
Alle
Altersgruppe:
Erwachsene (18+)
Phase:
Phase 2
Sponsor:
Technische Universität Dresden
Collaborator:
Roche Pharma AG
Studienleiter
Martin Wermke, MD Principal InvestigatorTechnische Universität Dresden (TUD)
Kontakt
Martin Wermke, MD Kontakt: Phone: +49 351 7566 E-Mail: martin.wermke@ukdd.de» Kontaktdaten anzeigen
Felix C Saalfeld, MD Kontakt: E-Mail: felix.saalfeld@ukdd.de» Kontaktdaten anzeigen
Studienlocations (3 von 14)
Berlin Germany Dresden Sachsen Frankfurt am Main Hessen Gauting Bayern Großhansdorf Schleswig-Holstein Heidelberg Baden-Württemberg Hemer Nordrhein-Westfalen Immenhausen Köln Mainz Rheinland-Pfalz Oldenburg Niedersachsen Winnenden Würzburg
Charité - Universitätsklinikum Berlin Centrum 12, Medizinische Klinik 10117 Berlin (Berlin) GermanyNoch nicht rekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Nikolaj Frost, MD » Ansprechpartner anzeigen Evangelische Lungenklinik 12125 Berlin (Berlin) GermanyRekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Christian Grohé, Prof. Dr. » Ansprechpartner anzeigen Universitätsklinikum Dresden, Medizinische Klinik 1 01307 Dresden (Sachsen) GermanyRekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Martin Wermke, MD » Ansprechpartner anzeigen Klinikum der J.W. Goethe Universität, Medizinische Klinik II 60590 Frankfurt am Main (Hessen) GermanyNoch nicht rekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Jan Alexander Stratmann, MD » Ansprechpartner anzeigen Asklepios Fachkliniken München-Gauting 82131 Gauting (Bayern) GermanyRekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Niels Reinmuth, MD » Ansprechpartner anzeigen LungenClinic Grosshansdorf GmbH 22927 Großhansdorf (Schleswig-Holstein) GermanyRekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Martin Reck, MD » Ansprechpartner anzeigen Thoraxklinik Heidelberg gGmbH, Universitätsklinikum Heidelberg 69126 Heidelberg (Baden-Württemberg) GermanyNoch nicht rekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Farastuk Bozorgmehr, MD » Ansprechpartner anzeigen Lungenklinik Hemer des Deutschen Gemeinschafts-Diakonieverbandes GmbH 58675 Hemer (Nordrhein-Westfalen) GermanyNoch nicht rekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Monika Serke, MD » Ansprechpartner anzeigen Lungenfachklinik Immenhausen 34376 Immenhausen (Hessen) GermanyRekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Achim Rittmeyer, MD » Ansprechpartner anzeigen Klinikum der Universität zu Köln, Klinik I für Innere Medizin 50937 Köln (Nordrhein-Westfalen) GermanyNoch nicht rekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Jürgen Wolf, MD » Ansprechpartner anzeigen Klinikum der Johannes Gutenberg Universität, III. Med. Klinik und Poliklinik 55131 Mainz (Rheinland-Pfalz) GermanyNoch nicht rekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Jürgen Alt, MD » Ansprechpartner anzeigen Pius Hospital, Klinik für Hämatologie und Onkologie 26121 Oldenburg (Niedersachsen) GermanyRekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Frank Griesinger, MD » Ansprechpartner anzeigen Rems-Murr-Klinikum Winnenden, Klinik für Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin 71364 Winnenden (Baden-Württemberg) GermanyNoch nicht rekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Maria Netchaeva » Ansprechpartner anzeigen Universitätsklinikum Würzburg, Comprehensive Cancer Center Mainfranken 97078 Würzburg (Bayern) GermanyNoch nicht rekrutierend » Google-Maps Ansprechpartner: Pius Jung, MD » Ansprechpartner anzeigen Alle anzeigen
Brief Summary: This phase II clinical trial evaluates the efficacy, safety and tolerability of Atezolizumab in addition to standard of care chemotherapy (Platinum/Etoposide) in LCNEC.
Inclusion Criteria: 1. Written informed consent 2. Patients with locally advanced or metastatic large-cell neuroendocrine carcinoma of the lung (LCNEC) without curative treatment options (patients with mixed histology are eligible if LCNEC is the predominant histology i.e. ≥50%) 3. Previously untreated with systemic therapy (note: patients relapsing after curative radio chemotherapy or adjuvant chemotherapy are eligible if relapse occurs ≥6 months after discontinuation of curative treatment) 4. Planned treatment with Carboplatin or Cisplatin and Etoposide (SoC) 5. ECOG performance status: 0-2 6. age ≥18 years 7. measurable disease according to RECIST v1.1 8. adequate organ function defined as: 1. ALAT/ASAT ≤2.5x ULN or ≤3.5x ULN in case of liver metastases 2. Bilirubin ≤1.5x ULN or ≤2.5x ULN in case of liver metastases 3. Creatinine ≤1.5x ULN or Creatinine clearance according to Cockroft-Gault >60 ml/min 4. Neutrophils ≥1 Gpt/l, Platelets >50 Gpt/l unless caused by bone marrow carcinosisExclusion Criteria: 1. Symptomatic brain metastases (patients with asymptomatic brain metastases are allowed provided they are stable without steroid treatment for at least 3 weeks) 2. Severe autoimmune disease (patients with endocrine autoimmune disorders are allowed as long as they are on stable substitution treatment) 3. Severe uncontrolled infection 4. Prior treatment with either Atezolizumab or other immune checkpoint inhibitor 5. Any prior treatment for metastatic disease
Primary outcome: 1. Overall survival (Time Frame - appr. 72 months):To assess the efficacy of Atezolizumab in addition to standard of care chemotherapy (Platinum/Etoposide) in LCNEC as measured by overall survival. Secondary outcome: 1. Objective Response Rate (ORR) (Time Frame - appr. 72 months):According to RECIST v1.1 as assessed by local investigator. 2. Immune Objective Response Rate (iORR) (Time Frame - appr. 72 months):According to iRECIST as assessed by local investigator. 3. Disease Control Rate (DCR) (Time Frame - appr. 72 months):According to RECIST v1.1 as assessed by local investigator. 4. Progression Free Survival (PFS) (Time Frame - appr. 72 months) 5. Immune Progression Free Survival (iPFS) (Time Frame - appr. 72 months) 6. Duration of Response (DoR) (Time Frame - appr. 72 months) 7. Progression Free Survival (PFS) rate at one year (Time Frame - 1 year) 8. Immune Progression Free Survival (iPFS) rate at one year (Time Frame - 1 year) 9. Overall survival at one year (Time Frame - 1 year) 10. Incidence, intensity, seriousness, relationship to Atezolizumab, and outcome of adverse events graded according to NCI CTCAE (v5.0). (Time Frame - appr. 72 months)
Atezolizumab:Atezolizumab (IMP) will be added to Platinum/Etoposide (Standard-of-Care). Four cycles of combined immunochemotherapy 3qw will be follows by maintenance with atezolizumab monotherapy until progression.
Quelle: ClinicalTrials.gov
Sie können folgenden Inhalt einem Kollegen empfehlen:
"A Single-arm Trial of Atezolizumab/Platinum/Etoposide for the Treatment of Advanced Large-cell Neuroendocrine Cancer of the Lung"
Bitte tragen Sie auch die Absenderdaten vollständig ein, damit Sie der Empfänger erkennen kann.
Die mit (* ) gekennzeichneten Angaben müssen eingetragen werden!