Sonntag, 11. April 2021
Navigation öffnen
Anzeige:
Prevymis
Prevymis
JOURNAL ONKOLOGIE – STUDIE
VENOBI-CNS

Venetoclax and Obinutuzumab for Relapsed/Refractory Primary CNS Lymphoma

Rekrutierend

NCT-Nummer:
NCT04073147

Studienbeginn:
Mai 2020

Letztes Update:
12.11.2020

Wirkstoff:
Venetoclax, Obinutuzumab

Indikation (Clinical Trials):
Lymphoma

Geschlecht:
Alle

Altersgruppe:
Erwachsene (18+)

Phase:
Phase 1

Sponsor:
Klinikum Stuttgart

Collaborator:
University Hospital Freiburg

Studienleiter

Gerald Illerhaus, Prof
Study Chair
Klinikum der Landeshauptstadt Stuttgart gKAö

Kontakt

Studienlocations
(1 von 1)

Brustzentrum Klinikum Stuttgart/Frauenklinik
Kriegsbergstraße 60
70174 Stuttgart
DeutschlandRekrutierend» Google-Maps

Studien-Informationen

Detailed Description:

This is a phase IB study investigating the pharmacokinetics of the combination venetoclax and

obinutuzumab in the cerebrospinal fluid of patient with relapsed primary CNS lymphoma. Three

dosing groups of venetoclax (600mg, 800mg, and 1000mg) are planned; dosing of obinutuzumab

will be 1000mg for each dosing group. 15 patients are planned being included from two centers

in Germany.

Ein-/Ausschlusskriterien

Inclusion criteria:

1. Age at inclusion ≥ 18 to 80 years, in case of ECOG 0 to 1 age up to 85 years

2. Eastern Cooperative Group performance status (ECOG) ≤ 3

3. Evaluable lymphoma manifestation in the CNS, either contrast-enhanced lesion in the

brain parenchyma or measurable meningeal lesions.

4. Biopsy proven CD20 positive PCNSL at initial diagnosis or previous relapse/progression

(re-biopsy at study inclusion is not mandatory for inclusion, but strongly recommended

if time in remission is longer than 24 months).

5. At least one prior HD-MTX containing chemotherapy application (MTX dosed at ≥ 1 g/m2

body surface area) before progression or relapse.

6. Confirmed relapsed or refractory PCNSL according to the IPCG response criteria with

the following definition: Evidence of disease recurrence following PR/CR or uCR or no

radiological response (SD or PD) as per the IPCG criteria to prior chemotherapy

regimen(s), at least one of them containing high-dose methotrexate.

7. Absolute neutrophil count (ANC) of at least 1'500/μl

8. Platelet count of at least 50'000/μl

9. Adequate liver (alanine aminotransferase [ALAT] and AST ≤ 3.0 x upper limit of normal

[ULN] and total bilirubin ≤ 1.5 x ULN) and kidney function (estimated ≥ 30ml/min

creatinine clearance according to Cockgroft-Gault formula)

10. Written informed consent

11. Recovery from toxicity from previous anti-lymphoma treatment to ≤ grade 2

Exclusion criteria:

1. Known allergy to venetoclax or other components of the formulation

2. Known allergy to obinutuzumab or other components of the formulation

3. Primary ocular lymphomas without brain parenchymal involvement

4. Lymphoma relapse outside the CNS; extra CNS relapse needs to be ruled out by body CT

scans (neck till pelvis) or PET-CT scans.

5. Contraindications for lumbar puncture at the discretion of the clinical investigator

6. Prior exposure to obinutuzumab or venetoclax

7. Other additional anti-lymphoma treatment, e.g. chemotherapy or radiotherapy

8. Active hepatitis B or C

9. HIV seropositivity

10. Chronic use of immunosuppressive drugs, e.g. steroids for systemic autoimmune disease

11. Active infections requiring treatment

12. Other active malignancies (except non-melanoma skin cancer). Prior malignancies

without evidence of disease for at least 5 years are allowed

13. Patient is pregnant or breastfeeding, or expecting to conceive or father children

within one year of finishing venetoclax and 18 months for obinutuzumab.

14. Prior allogeneic haematopoietic stem cell or solid organ transplantation

15. Therapeutic intervention in setting of other former interventional clinical trial

within 30 days before the first IMP administration in VENOBI study; simultaneous

participation in registry and diagnostic studies or follow up of an interventional

trial is allowed

16. Patient without legal capacity who is unable to understand the nature, significance

and consequences of the trial

17. Known or persistent abuse of medication, drugs or alcohol

18. Person who is in a relationship of dependence/employment with the sponsor or the

investigator

19. Administration of moderate or strong CYP3A inhibitors or inducers within 1 week of

initiation of venetoclax dosing.

Studien-Rationale

Primary outcome:

1. Pharmacokinetics of venetoclax and obinutuzumab (Time Frame - day 3, 15, and 28):
Serum concentration and CSF concentration (μg/ml)



Secondary outcome:

1. Dose limiting toxicities (Time Frame - Within the first 6 weeks):
Defined by CTCAE (version 5.0)

2. Best lymphoma response achieved during induction (Time Frame - During induction (3 months)):
According to IPCG criteria

3. Progression-free survival 1 (PFS1) (Time Frame - Up to 15 months):
Time from the date of first dose until date of progression, relapse or death, whichever occurs first

4. Overall survival (Time Frame - Up to 15 months):
Time from the date of first dose until date of death

5. Progression-free survival 2 (PFS2) (Time Frame - Up to 12 months):
Time from the start of maintenance venetoclax treatment at week 12 until date of progression, relapse or death, whichever occurs first.

6. Mutational landscape of lymphoma (Time Frame - At baseline):
NGS test based on FoundationOne Heme® platform

Studien-Arme

  • Experimental: Dosing group 1
    Venetoclax 600mg + Obinutuzumab 1000mg
  • Experimental: Dosing group 2
    Venetoclax 800mg + Obinutuzumab 1000mg
  • Experimental: Dosing group 3
    Venetoclax 1000mg + Obinutuzumab 1000mg

Geprüfte Regime

  • Venetoclax (Venclyxto):
    Venetoclax per os
  • Obinutuzumab (Gazyvaro):
    ObintuzumabIV

Quelle: ClinicalTrials.gov


Das könnte Sie auch interessieren
Ein Zebra erobert die sozialen Medien
Ein+Zebra+erobert+die+sozialen+Medien
© #zebrasNETfinden

Mehr Aufmerksamkeit für Neuroendokrine Tumoren (NET) und die Förderung der Früherkennung – das war Ziel der Awareness-Aktion #zebrasNETfinden, die im Rahmen des internationalen NET Cancer Days am 10. November stattfand. Mit Infoständen in sieben deutschen Städten und einer Foto-Aktion in den sozialen Medien konnte die Kampagne eine Vielzahl von Menschen auf Symptome und Therapiemöglichkeiten dieser seltenen Krebserkrankung aufmerksam machen.

Krebs und Kinderwunsch – Was ändert sich durch die Richtlinie des G-BA?
Krebs+und+Kinderwunsch+%E2%80%93+Was+%C3%A4ndert+sich+durch+die+Richtlinie+des+G-BA%3F+
©Destina - stock.adobe.com

Im Mai 2019 wurde die Erhaltung der Fruchtbarkeit für junge KrebspatientInnen per Gesetz zur Kassenleistung. Geändert hat sich für die Betroffenen aber bisher nichts, wenn ihnen die Kassen nicht freiwillig entgegenkommen. Es fehlte die zum Gesetz gehörende Richtlinie des Gemeinsamen Bundesausschusses (G-BA). 19 Monate nach dem Gesetz ist sie jetzt in Kraft getreten. Leider ist der Weg bis zur Routine-Finanzierung immer noch nicht am Ende.

11. Krebsaktionstag: Austausch zu Alltagsfragen
11.+Krebsaktionstag%3A+Austausch+zu+Alltagsfragen
Universitätsklinikum Ulm

Senkt Sport das Rückfallrisiko bei Krebs? Welcher Badeanzug steht mir nach der Brustamputation? Wie ernähre ich mich so, dass ich fit bleibe? Um diese und weitere Fragen dreht sich der 11. Krebsaktionstag der Medizinisch-Onkologischen Tagesklinik (MOT) der Klinik für Innere Medizin III des Universitätsklinikums Ulm. Krebspatient*innen, Angehörige und Interessierte sind am Freitag, den 14.09.2018 herzlich eingeladen, sich von 10.00 bis 16.30 Uhr bei kostenfreien Vorträgen...

Biologie der Tumore besser verstehen, Fortschritte auch bei eher seltenen Krebserkrankungen

Fortschritte wurden in den vergangenen Jahren vor allem beim Brustkrebs, Darm- und Lungenkrebs und insbesondere bei den Lymphomen gemacht. Nun richtet sich das Augenmerk der Forscher verstärkt auf seltenere Tumore. Auch bei diesen mehren sich Berichte über Therapiefortschritte. Ein Paradebeispiel ist das maligne Melanom, der schwarze Hautkrebs. Das wurde bei dem diesjährigen weltgrößten Krebskongress in Chicago, dem ASCO, deutlich. "Wir stehen damit vor einer...